Dokąd prowadzi nas praktyka jogi?

Joga zyskuje coraz większą popularność w krajach zachodnich. Wiele osób zaczyna praktykę jogi w celu uśmierzeniu bólu, napięcia czy stresu. Według US News & World Report z 2015 roku, praktyka jogi wykazała większy wzrost niż jakakolwiek inna naturalna terapia zdrowotna.

Chodząc na jogę z pewnością zapoznałeś się z różnymi pozycjami jogi (asanami) i technikami oddychania (pranajama), ale czy wiesz, że joga to nie tylko ćwiczenia i oddech?

Czy wiesz, że asany, które ćwiczysz na zajęciach, nie były nawet częścią tego, co zamierzał twórca jogi? Joga została stworzona jako sposób na zbalansowane i świadome życie prowadzące nas do zrozumienie istnienia i spełnienia.

Photo by Cliff Booth on Pexels.com

Skąd się wzięła joga?

Słowo „joga” pochodzi od sanskryckiego słowa yuj, które można przetłumaczyć jako „jarzmo” lub „zjednoczenie”. Uczy się, że w jodze celebrujemy zjednoczenie umysłu, ciała, duszy i ducha.

Joga narodziła się pierwotnie w Wedach- starożytnych pismach hinduskich, które sięgają 4000 do 5000 lat wstecz. Wiedza wedyjska była przekazywana od nauczyciela do ucznia poprzez doskonałe zapamiętywanie w postaci wersetów i wierszy. W II wieku pne. pewien mędrzec imieniem Patanjali stworzył na ich podstawie sutry (pisma), a w nich opisał Osiem Kończyn Jogi.

„Joga to praktyka wyciszania umysłu.”

Osiem Kończyn Jogi

Nasze pragnienia, potrzeby i oczekiwania od zawsze powodowały cierpienie. Patanjali w swoich sutrach stworzył Osiem Kończyn Jogi jako szablon, który ma nam pomóc przekroczyć granice naszego ego i osiągnąć samorealizację.

Praktykując każdą z ośmiu gałęzi uczymy się zdyscyplinowanego życia, jesteśmy w stanie wyciszyć umysł i zjednoczyć się z boskością. Kiedy odkryjemy w sobie istotę boską, jesteśmy w stanie rozpoznać kim naprawdę jesteśmy, jaki jest nasz potencjał i cel życia. Wszystko po to aby żyć w pełni, bo wszystkie odpowiedzi znajdują się wewnątrz.

Photo by Elly Fairytale on Pexels.com

8 kończyn jogi:

JAMY – ograniczenia, zakazy

NIJAMY – obowiązki, nakazy

ASANY – pozycje

PRANAYAMA – kontrola oddechu

PRATYAHARA – wycofanie zmysłów do wewnątrz

DHARANA – koncentracja

DHYANA – medytacja

SAMADHI – poczucie jedności ze światem, oświecenie

Pierwsze cztery elementy koncentrują się na doskonaleniu naszej osobowości, panowaniu nad ciałem i rozwijaniu świadomości, po to aby przygotować nas do następnych czterech elementów, które dotyczą naszych zmysłów, umysłu oraz prowadzą nas do osiągnięcia najwyższego stanu świadomości.

1. JAMY

Jamy dotyczą standardów etycznych i poczucia uczciwości, koncentrują się na naszym zachowaniu i tym, jak postępujemy wobec siebie i innych. Jamy to uniwersalne praktyki, które najlepiej odnoszą się do tego, co znamy jako złotą regułę: „Nie czyń drugiemu co Tobie nie miłe.”

Ahimsa: niekrzywdzenie

Satya: prawdomówność,

Asteya: niekradzenie

Brahmacharya: wstrzemięźliwość, nietrwonienie energii

Aparigraha: brak chciwości

2. NIJAMY

Niyamy są związane z samodyscypliną i praktykami duchowymi. Rozwijanie własnych praktyk medytacyjnych lub modlitw, poznawanie oraz dbanie o siebie.

Saucha: czystość

Samtosa: zadowolenie

Tapas: umiar, konsekwencja

Svadhyaya: studiowanie świętych pism oraz samopoznanie

Iśvara pranidhana: poddanie się Bogu

3. ASANY

Asany, to pozycje praktykowane w jodze. W ujęciu jogicznym ciało jest świątynią ducha, o którą należy dbać. Ciało jest ważnym etapem naszego duchowego wzrostu. Poprzez praktykę asan rozwijamy w sobie nawyk dyscypliny i zdolność koncentracji, które są niezbędne do medytacji.

Photo by Roman Davayposmotrim on Pexels.com

4. PRANAJAMA

Kontrola oddechu, ten czwarty etap składa się z technik stworzonych w celu uzyskania świadomości oddechu, przy jednoczesnym rozpoznaniu połączenia między oddechem, umysłem i emocjami. Jogini wierzą, że pranajama nie tylko odmładza ciało, ale także przedłuża życie. Możesz ćwiczyć pranajamę jako oddzielną praktykę lub włączyć ją do swojej codziennej praktyki jogi.

5. PRATYAHARA

Pratyahara, to piąta kończyna, oznacza wycofanie lub transcendencję sensoryczną. Na tym etapie staramy się odciągnąć naszą uwagę od świata zewnętrznego i bodźców zewnętrznych. Świadomie kierujemy naszą uwagę do wewnątrz. Praktyka pratyahary daje nam możliwość wycofania i spojrzenia na siebie. To wycofanie się pozwala nam obiektywnie obserwować nasze pragnienia i nawyki, które mogą być szkodliwe dla naszego zdrowia i które prawdopodobnie przeszkadzają w naszym wewnętrznym rozwoju.

6. DHARANA

Ponieważ każdy etap przygotowuje nas do następnego, praktyka pratyahary przygotowuje nas do dharany, czyli koncentracji. Uwolniwszy się od zewnętrznych zakłóceń, możemy teraz poradzić sobie z rozproszeniami samego umysłu. Nie jest to łatwe. W praktyce koncentracji, która poprzedza medytację, uczymy się spowalniać proces myślenia, koncentrując się na jednym obiekcie mentalnym: określonym centrum energetycznym w ciele, obrazie bóstwa lub powtarzaniu mantr (lub modlitw). W pratyahari stajemy się bardziej spostrzegawczy, w dharanie, skupiamy naszą uwagę na jednym punkcie. Dłuższe okresy koncentracji w naturalny sposób prowadzą do medytacji.

„Każdy, kto szuka prawdy, ma jedno do zrobienia: patrzeć głęboko we własną istotę. Jeśli to robi we właściwy sposób, wszystkie zagadnienia rozwiązują się same przez się.”

7. DHYANA

Medytacja, siódmy etap, to nieprzerwany przepływ koncentracji. Chociaż koncentracja (dharana) i medytacja (dhyana) mogą wydawać się jednym i tym samym, istnieje cienka granica między tymi dwoma etapami. W Dharanie praktykujemy koncentrację, natomiast Dhyana jest stanem pełnej świadomości. Na tym etapie umysł jest wyciszony, a w bezruchu wytwarza się niewiele myśli lub wcale.

8. SAMADHI

Patanjali opisuje ósmy i ostatni etap jako stan ekstazy. Na tym etapie medytujący łączy się ze swoim punktem skupienia i całkowicie przekracza jaźń. Medytujący uświadamia sobie głębokie połączenie z Boskością, wzajemne połączenie ze wszystkimi żywymi istotami. Z tym zrozumieniem przychodzi „pokój, który przewyższa wszelki rozum”; doświadczenie błogości i jedności z Wszechświatem. 

To, co Patanjali opisał jako ukończenie ścieżki jogi, jest tym, do czego w głębi duszy dążą wszyscy ludzie: pokój. Moglibyśmy również pomyśleć o tym, że tego ostatecznego etapu jogi – oświecenia – nie można ani kupić, ani posiadać. Można tego tylko doświadczyć, a ceną jest nieustanna praktyka i oddanie.

Już dziś możesz pogłębić swoją praktykę jogi, przenosząc ją z maty do życia codziennego, obserwując i polepszając siebie nie tylko na zewnątrz ale wewnątrz.