Jogasutry Patańdżalego, Jamy: Satya

W Jogasutrach Patanjalego pierwszą z ośmiościeżkowej drogi są Jamy, czyli kodeks etycznego życia (kodeks etycznego życia występuje w każdej religii świata, w każdej inaczej, ale wszędzie chodzi o to samo: niekrzywdzenie). 

 

Drugą z Jam jest Satya. Słowo sat oznacza „ to, co istnieje, to, co jest ”. Satya zatem widzi i przekazuje rzeczy takimi, jakie są w rzeczywistości, a nie takimi, jakimi chcielibyśmy, żeby były. Satya to nie tylko niekwestionowalna uczciwość i prawdomówność wobec innych, ale także prawda wobec siebie samego.

 

​​Satya nie polega wyłącznie na mówieniu prawdy w kontekście relacji społecznych, ale obejmuje również szczere spojrzenie w głąb siebie i odkrywanie prawdy, która tkwi w naszych sercach i umysłach. To nakazanie sobie, aby być autentycznym wobec siebie samego.

word truth printed on metallic background

Satya, przekształca nasze myśli i działania w sposób, który jest zgodny z naszym wewnętrznym ja. To bycie w zgodzie z naszymi wartościami i przekonaniami, nawet jeśli oznacza to trudne wybory. Często wymaga to od nas siły i konsekwencji, aby być prawdziwym wobec siebie i innych, bez obłudy czy fałszu.

 

Satya w odniesieniu do siebie:

  • świadomość własnych emocji i myśli
  • szczerość wobec siebie
  • akceptacja siebie
  • zrozumienie własnych wartości
  • spokój i harmonia wewnętrzna

Satya w stosunku do innych:

  • szczera komunikacja
  • współczucie i empatia
  • unikanie manipulacji innymi
  • zrozumienie perspektyw innych
  • odpowiedzialność za swoje słowa i czyny
  • budowanie zaufania w relacjach

Satya w praktyce jogi

 

Praktyka jogi ma nam służyć, zarówno na poziomie fizycznym jak i mentalnym, dlatego wchodząc na matę, ważne jest, aby zachować całkowitą szczerość co do tego, czego tak naprawdę potrzebujemy w danym momencie. Nic tak nie spaja nas samych jak oddech. Oddech jest bardzo ważnym czynnikiem w praktyce asan. Jeśli oddech jest szybki lub płytki, warto spędzić więcej czasu na praktyce pranajamy i wyciszeniu się zamiast wskakiwać od razu do praktyki asan.

Joga pozwala nam zobaczyć, że nie jesteśmy naszymi myślami. To co dzieje się w naszych głowach to nie my. Ważne jest dostrzeżenie tego, że emocje i sytuacje przychodzą i odchodzą. Nasze myśli nie są trwałe i prawdziwe, a nasze życie nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się czasem wydawać. Aby ugruntować swoją prawdomówność, musimy widzieć siebie i nasz świat z jasną wizją i spokojem w sobie.

 

Bycie zgodnym z własnymi wartościami

 

Co to znaczy i jak rozpoznać własne wartości? Kiedy praktykujemy Satyę w odniesieniu do siebie, zaczynamy doceniać naszą prawdziwą wartość. Nie jest to wartość oparta na życiowych osiągnięciach czy naszej ocenie w oczach innych. Nie jest to liczba followersów na social mediach, ani komplement od koleżanki z pracy. Prawdziwa wartość opiera się na głębokim zrozumieniu naszej autentycznej natury jako istoty. Nie udawanie przed sobą ani innymi. 

Przestrzeganie tej Jamy w relacjach z innymi pomaga nam budować zdrowe, autentyczne i pełne zaufania interakcje międzyludzkie, które sprzyjają harmonii i współpracy. Ta prawdziwość łączy się i pozwala nam żyć w jedności ze sobą i całym wszechświatem. 

 

Wszechogarniająca prawda

 

​Satya odnosi się do prawdy, która jest wszechogarniająca i nieodłączna od natury rzeczy. Oznacza poszukiwanie głębszej prawdy i zrozumienia, jak działa wszechświat, oraz podążanie za wartościami i zasadami, które przynoszą harmonię i równowagę w tym ogromnym systemie. Satya jest związana także z ideą karmy, czyli zasady przyczyny i skutku. Nasze działania i słowa mają wpływ na naszą przyszłość i na przyszłość wszechświata jako całości. Praktyka tych zasad zachęca do świadomości konsekwencji naszych działań. Życie w zgodzie z naturą, szacunek dla wszystkich form życia, zrozumienie współzależności oraz poszukiwanie prawdy i harmonii w całym otaczającym nas świecie.

 

 

Autor wpisu: